Zabawki dla dziecka w pierwszym roku życia.
Rodzina Magii

Zabawki dla dziecka w pierwszym roku życia.

Pierwsze miesiące życia dziecka, są pięknym czasem nie tylko dla rodziców ale dla wszystkich, którzy przebywają razem z niemowlakiem. W tym okresie człowiek rozwija się w bardzo szybkim tempie i coraz lepiej postrzega go otoczenie. Choć maluszek spędza czas głównie na jedzeniu i spaniu, to potrzeba zabawy towarzyszy mu od narodzin.

Miesięczne dziecko ma jeszcze niewykształcony wzrok, widzi tylko kilkadziesiąt centymetrów przed siebie i zwraca uwagę tylko na najbystrzejsze kolory. Koordynacja ruchowa jest jeszcze zbyt słaba, by dać mu zabawkę do ręki, w takim razie pierwsza zabawka ma raczej za zadanie skupiać uwagę brzdąca. Dobrze spisze się tu kolorowa piłeczka lub balonik przywiązany do łóżeczka, ewentualnie wózka. Gdy jest dostatecznie blisko, dziecko będzie próbowało go sięgnąć, dzięki czemu z czasem wyrobi sobie koordynację ręka-oko.

Starszy maluch, mający dwa-trzy miesiące, reaguje w coraz większym stopniu na otaczające go dźwięki, a jego pole widzenia ulega rozszerzeniu. Dla takich dzieci producenci zabawek oferują popularne karuzele zawieszane w łóżeczkach, czy wózkach. Kolorowe, o ładnym wyglądzie, zainteresują malucha kręcąc się, pomogą wyuczyć koncentrowanie wzroku na jednym, przesuwającym się przedmiocie. Z czasem, tak jak przy poprzedniej zabawce, dziecko będzie starało się dotknąć wiszących postaci, czy zwierzątek. Stosunkowo niewiele droższe od zwykłych, są karuzele wydające dźwięki. Zabawne odgłosy, w które wsłuchuje się dziecko, mają za zadanie przyzwyczajać go do dźwięków otoczenia, a także skupiać się na odgłosach.

Czwarty miesiąc życia oznacza, że dziecko jest już na tyle dojrzałe, by „wziąć sprawy w swoje ręce”. Stara i dobra grzechotka potrafi zająć niemowlaka na całe dnie, a gdy jest ciekawie wykonana, to uciechy z niej będzie co niemiara.

Dla 6 miesięcznego dziecka największą popularnością cieszą się maty edukacyjne. Są to wygodne dywaniki, z zawieszonymi akcesoriami, którymi dziecko może się bawić. Chcąc je dotykać, nieświadomie uczy się poruszania, obserwacji i myślenia, gdyż część zabawek przypomina proste łamigłówki logiczne. Półrocze to przełomowy moment w życiu człowieka, dlatego oprócz maty, możemy spróbować pierwszych zabaw w wannie. Kaczuszka, czy rybka dostarczą mu dużej frajdy i większego spokoju rodzicom, podczas kąpieli.

Artykuł dla naszych czytelników przygotował magiczny sklep z ubrankami dla dzieci ubierzdziecko.pl do którego serdecznie zapraszamy.

      Kolejne etapy rozwoju małego człowieka, wiążą się z coraz większym poczuciem świadomości i zdolnościami myślenia. Zakup piłeczki, którą dziecko może popychać, odbijać, podrzucać, zadba o rozwój jego kondycji. Ponadto, gdy będzie chciało znów się pobawić zrozumie, że piłka jest cały czas gdzieś niedaleko i jeśli tylko chce, to może po nią sięgnąć. Nauczy się przez to podejmowania decyzji, a także lepiej zrozumie, co się dzieje z rzeczami, gdy znikają spoza jego pola widzenia. Jako dodatek wybierzmy dla dziecka książeczkę z ładnymi obrazkami, która rozbudzi jego ciekawość. Czytając dziecku, możemy go uspokoić, albo zainteresować, lecz starajmy się raczej „czytać” w sposób zrozumiały dla niemowlaka – wydając z siebie dźwiękonaśladowcze odgłosy.

W drugim półroczu, jako zabawki pojawiają się przytulanki, samochodziki, i klocki, które ćwiczą u niemowlaka koordynację ruchu ze wzrokiem. Uważajmy jednak, by maluch nie połknął ich, stąd dokonujmy przemyślanych zakupów, a jeśli już pozwalamy się bawić dziecku małymi elementami, nawet na chwilę nie spuszczajmy go z oczu.

Pamiętajmy jednak o jedne podstawowej zasadzie. Jakakolwiek zabawka by nie była, zawsze będzie przynosić korzyść rozwojowe dla dziecka oczywiście, jeśli będą BEZPIECZNE. Oznacza to, że nie będą one:

  • zbyt ciężkie i masywne,
  • z ostrymi rogami i krańcami,
  • z małymi elementami, które dziecko mogłoby połknąć,
  • łatwe do umycia,
  • trwałe.

Przestrzegając tych prostych zasad i działając zdroworozsądkowo, unikniemy sytuacji, w której nasze dziecko dostanie złą zabawkę. Nauka poprzez zabawę jest dla dziecka w każdym wieku najlepszym sposobem nabywania nowych umiejętności, a szczególnie dla osoby, która nie potrafi jeszcze mówić i czytać. Jeśli rodzice mają talent i pomysł, mogą samemu spróbować wykonać własne zabawki, byleby były bezpieczne dla ich maluszka.

One Comment

  1. Moja córka niegdyś bawiła się samochodzikami po swoim bracie… 🙂 Więc dzieci mogą bawić się różnymi rzeczami, pozdrawiam 🙂

    Reply

Post Comment