Drogi ekspresowe i autostrady w Polsce
Magiczne budowle

Drogi ekspresowe i autostrady w Polsce

Na temat stanu dróg w Polsce, opóźnień co do oddania ich do użytku, zbyt wysokich kosztów można mówić niemal zawsze i nigdy nie zabraknie tematu do rozmów. Jednak czy wszystko co słyszymy na temat dróg budowanych w Polsce to prawda? Czy powszechna opinia na temat tego że Polsce nic nie da się zrobić a jak się coś robi to jest to za drogie złe i jeszcze nie oddane w terminie sprawia że coś dzieje się lepiej?

Aby wiedzieć jak naprawdę wygląda sytuacja dróg w Polsce należy zapoznać się z danymi, które regularnie publikuje GDDKiA na temat zarówno przetargów jak i samych terminów zdania dróg z cennikami.

Jeżeli zagłębimy się w te dane możemy śmiało zauważyć że sytuacja nie jest taka zła jak ją malują, ponieważ od roku 2007 do 2017 ilość dróg ekspresowych i autostrad w Polsce zwiększyła się aż o 300%. Obecnie posiadamy ponad 3250 km w/w dróg w eksploatacji a kolejne 1250 km w budowie, gdzie taka proporcja regularnie zachowuję się już od kilku lat. Zwiększenie ilości dróg szybkiego ruchu w Polsce przyniosło wiele korzyści takich jak zmniejszenie liczby wypadków o 25%, oraz zmniejszenie ich śmiertelności o 37%, nie wspominając o oszczędności czasu która wynosi od 20 do 40 min w zależności od tego na jakim odcinku się poruszamy. 

Bardzo rozdmuchiwanym mitem na temat budowy Polskich dróg jest stwierdzenie że oddanie ich do użytku wiąże się z wielkimi opóźnieniami co nie jest do końca prawdą. Dane z procesu budowy dróg szybkiego ruchu przypadającego na lata 2007-2012 wskazują jasno że aż 74% autostrad i dróg ekspresowych było oddanych w terminie, a pozostała część została oddana ze średnim opóźnieniem na poziomie 10 tygodni. Dla przykładu jeżeli wzięli byśmy takie same dane z krajów takich jak Niemcy, czy Grecja skala opóźnień była by na poziomie kolejno 7 miesięcy do 1 roku w przypadku Grecji. Takie dane jasno pokazują że wobec krajów, które stoją wyżej od nas pod względem jakości dróg nie wypadamy tak źle i nie mamy czego się w tej materii wstydzić. Oczywiście należy stale podnosić jakość budowanych dróg i zmniejszać koszty potrzebne do ich zbudowania. 

Tematem, który był bardzo mocno rozdmuchiwany zarówno w mediach społecznościowych jak i w zwykłej telewizji jest koszty budowy autostrad o którym mówi się potocznie że jest wzięty z kosmosu. Ludzie kierują się opinią o ukształtowaniu geologicznym Polski, które nie należy do najbardziej nieprzyjaznych i tym samym koszt wybudowania 1 km autostrady powinien być relatywnie niższy niż w kraju takim jak Austria. Mit o tym że Polskie drogi są drogie pojawił się w związku z danymi z 2008 roku kiedy to koszt drogi w Polsce wynosił średnio 15 mln euro za 1 km.

Obecnie biorąc pod uwagę najnowsze dane można śmiało przyjąć że nie odbiegamy zbytnio od średniej unijnej ponieważ obecnie wynosi on jedynie 9,61 mln euro w porównaniu ze średnią unijna  9,5 mln euro. Na tą chwilę najdroższymi w Europie autostradami może pochwalić się Holandia gdzie koszt ten wynosi bagatela 50 mln euro za 1 km. 

Warto na bieżąco zapoznawać się z raportami publikowanymi przez GDDiK ponieważ mogą one nam przekazać ważne informacje o których nie dowiemy się w środkach masowego przekazu.

Centrum Zaopatrzenia Drogowego, którego oferta dostępna jest pod adresem http://www.czd.com.pl, oferuje między innymi surowce, materiały i narzędzia używane na budowach dróg, a także wykonuje usługi budownictwa drogowego.

Post Comment